Otazky a odpovedi

 

Otázky a odpovědi

1. Základní informace o společnosti XTB a poskytovaných službách
2. Obchodní platformy
2.1. Meta Trader
2.2. xStation
2.3. xOption
2.4. xMobile
2.5. Multi Terminal
3. Další dotazy
4. Rozdělení klientských účtů
4.1. Demo účet
4.2. Reálný účet
6. Vkládání a výplata peněžních prostředků
7. Akcie
8. Opce
8.1. Minutové opce
1. Základní informace o společnosti XTB a poskytovaných službách
Poskytuje XTB informace o aktuálních cenách na finančních trzích?

Ano. V aplikaci MetaTrader jsou uváděné skutečné a aktuální kotace
Na koho se mám obrátit v případě dotazů nebo problémů týkajících se obchodování prostřednictvím XTB?

Veškeré dotazy ochotně zodpoví zaměstnanci oddělení Zákaznické podpory každý pracovní den od 07.00 do 22.00 hodin na telefonním čísle +420 226 259 980, případně e-mailem support@xtb.cz. Také můžete kontaktovat Obchodní oddělení na telefonním čísle +420 226 259 990, případně e-mailem sales@xtb.cz. Hovory jsou zpoplatněny standardním tarifem telefonování na pevnou linku. V ostatních hodinách je k dispozici zákaznická linka v angličtině na čísle +48 222 019560.
Do čeho, kromě měn, lze v rámci XTB investovat?

Kromě investice do měnových párů XTB nabízí investorům možnost obchodovat s kontrakty na komodity (například zlato, stříbro, ropa, paladium, cín, nikl, měď), akciové indexy (například CAC40, DAX, FTSE, NASDAQ, S&P 500 a Dow Jones), nebo hlavní české a světové akciové tituly (ČEZ, Microsoft, Intel). Kompletní seznam investičních nástrojů je uveden zde.
Nabízí XTB obchodování prostřednictvím tzv. mini-lotů?

Ano. U většiny instrumentů lze obchodovat o objemu již od 0,1 lotu, u některých dokonce 0,04 lotu.
Nabízí XTB makléřské služby?

Nikoliv. XTB pouze zprostředkovává klientům obchodování na finančních trzích, obchodování na vrub klientských účtů neprovozuje.
2. Obchodní platformy
Kolik online platforem XTB poskytuje?

XTB bezplatně nabízí různé obchodní platformy:
Metatrader pro obchodování CFD kontraktů.
xOption pro obchodování opčních kontraktů.
xStation na které můžete obchodovat bez nutnosti instalace obchodního softwaru přímo přes webové rozhraní.
xMobile Vám umožní zůstat stále v spojení, číst aktuální zpravodajství a hlavně neztratit kontrolu nad svými investicemi.
MultiTerminal můžete spravovat více obchodních účtů.


2.1. MetaTrader

Metatrader se zařadil mezi nejlepší obchodní systémy umožňující přímý přístup na forexové, komoditní a akciové trhy. Vznikl ve spolupráci s jedním z leaderů světového trhu specializovaným na zavádění elektronických systémů obchodování. Obsluha a zúčtování transakcí je plně realizováno naším makléřským domem. Toto řešení zaručuje rychlé a bezpečné provedení transakcí.
2.2. xOption

xOption představuje novou investiční nabídku XTB. Jedná se o vynikající nástroj pro trénink a pochopení pravidel fungování opcí, seznámení se se světem nástrojů s asymetrickým profilem rizika, s možností uzavírat obchodní transakce na měnových párech, akciových indexech nebo komoditách.
2.3. xStation

xStation je nová obchodní platforma společnosti XTB, která umožňuje obchodníkovi investovat z jakéhokoli počítače pouze prostřednictvím internetového prohlížeče, bez nutnosti instalace obchodní platformy.
2.4 xMobile

xMobile je určena pro všechny zájemce a fanoušky efektivního obchodování na kapitálových trzích v reálném čase. Pomocí platformy lze obsluhovat jak Váš demo účet, tak reálný účet z jakéhokoliv místa kde je k dispozici připojení na Internet (mobilní datová síť atd.).
2.5. MultiTerminal

MultiTerminal navazuje na jeden z nejlepších obchodních systémů umožňující přístup na forexové, komoditní a akciové trhy. Tento elektronický systém nabízí možnost ovládat pomocí vzdálené zprávy více účtů najednou. Díky této možnosti zaručuje rychlé a bezpečné provádění příkazů na různých účtech zároveň. Díky své jednoduchosti a maximální účinnosti se řadí mezi špičkové aplikace tohoto typu.
3. Další dotazy
Pořádá XTB nějaká školení na danou problematiku?

Ano. XTB pořádá celodenní semináře, seznamující návštěvníky se základy obchodování na trhu Forex, a dále každou středu specializované semináře, věnující se vybranému tématu. Na semináři obdržíte edukační materiály a malé občerstvení. Veškeré semináře jsou zdarma. Přehled seminářů a registrační formulář naleznete zde.
Nemám obchodní platformy. Kde si je mohu stáhnout?

Pokud jste si již registrovali DEMO účet, tak odkazy na obchodní platformy jsou uvnitř daného e-mailu.
Kde naleznu návod na používání platformy Meta Trader?

Podrobný manuál pro obsluhu platformy Meta Trader si můžete stáhnout zde. Doporučujeme Vám pečlivě si tento návod prostudovat.
Po absolvování registrační procedury se mi nedaří přihlásit na účet. V pravém dolním rohu platformy se objevuje hláška "Nesprávný účet". Co s tím?

Hláška "Nesprávný účet" signalizuje špatně zadané heslo, login nebo server v přihlašovacím okně. Ujistěte se, že byly správně zadány přihlašovací údaje. Do okna „Server" vepište následující text 'demo.xtb.pl'. Pokud ani toto opatření nepomohlo, kontaktujte naše zákaznické oddělení.na čísle +420 226 259 980
Jak postupovat v případě hlášky "Není spojení"?

Hláška "Není spojení" oznamuje problémy se spojením. Zkuste restartovat platformu, případně chvíli vyčkat, až se účet načte do platformy. Zkontrolujte kvalitu připojení v síti, nastavení brány firewall nebo antivirového programu ve Vašem systému. Zkuste provést reinstalaci platformy. Ujistěte se, že máte nejnovější verzi programu.
Nevyhovuje mi vámi přiřazené heslo. Jak jej mohu změnit?

Heslo můžete změnit přímo v platformě. Na horní liště kliknete na Nástroje -> Možnosti a provedete změnu hesla. Je nutné, aby zvolené heslo bylo kombinací malých a velkých písmen, případně číslic.
Mohu se na platformu přihlásit i z jiného než ze svého počítače (notebooku)?

Ano. Pokud je platforma v daném systému nainstalovaná, tak Vám stačí k přihlášení na Váš účet pouze znalost přihlašovacích údajů (loginu a hesla).
Zadal/a jsem pokyn do platformy, ale systém mi odmítá jej zrealizovat (hlášení Obchodní kontext je zaneprázdněn)?

Problém může být způsoben zahlcením platformy více čekajícími nebo otevřenými pokyny. Zkuste platformu restartovat.
Zadal/a jsem do platformy pokyn trailing stop, ale neplnil svoji funkci. V čem je problém?

Pokyn trailing stop je rovněž jako strategie integrován v rámci systému platformy, neodesílá se tudíž na trh jako příkazy typu limit a stop. V momentě, kdy se odhlásíte a vypnete platformu, se tento pokyn deaktivuje a neplní již svoji funkci. Spoléháte-li se na pokyn trailing stop, je nutné být neustále přihlášen/a na Vašem účtu.
Existuje uvnitř platformy nějaký program, který za mě spočítá výši marže, spreadů, případně hedging?

Ano. Kalkulačku pro výpočet těchto údajů si můžete nainstalovat přímo do platformy. Skript pro Kalkulačku naleznete zde pod názvem (Kalkulačka marže, spreadů a jiné jako skript do platformy Metatrader).
Pod jakými systémy funguje mobilní platforma xMobile?

Mobilní platforma je dostupná pro mobilní zařízení iPhone, Android.
4. Rozdělení klientských účtů

XTB je obchodník s cennými papíry nabízející přístup na mimoburzovní trh s deriváty, jehož účastníky jsou finanční instituce z celého světa a umožňujeme obchodování s měnami, komoditami, akciovými indexy a akciemi.
4.1. Demo účet

Přístup k aktuálním informacím je jedním z klíčových předpokladů úspěchu na investičním trhu. Společnost XTB nabízí všem zájemcům bezplatné vyzkoušení našich obchodních platforem. Můžete si otestovat obchodní strategie a připravit si tak co nejlépe vstup na reálný trh.
Jak si mohu založit demo účet?

Demo účet si můžete založit prostřednictvím našich stránkách pro účty FIX, FLOAT a OPCE.
Zapomněl/a jsem přihlašovací heslo demo účtu, můžete mi je sdělit?

Zapomenutá hesla již v našem systému nedohledáme z důvodu zabezpečení. Kontaktuje oddělení Zákaznické podpory, kde Vám bude vytvořeno nové heslo na Vaše přání.
Po jaké době vyprší platnost demo účtu?

Demo účet lze využívat po dobu max. 90 dnů, poté bude účet smazán. Můžete si nicméně kdykoliv založit zdarma nový demo účet přes naše stránky.
Jakým způsobem se provádějí pokyny s cenovým limitem a obchodní pokyny s instrukcí k zastavení ztrát?

Obchodní pokyny s cenovým limitem a Obchodní pokyny s instrukcí k zastavení ztrát realizované v čase otevření trhu budou prováděny za otevírací cenu (počáteční cenu) příslušného finančního nástroje, kromě demo účtu, kde se dané pokyny realizují dle nastavených hodnot klienta (např. v cenové mezeře).
Mohu mít v platformě založeno více demo účtů a na každém z nich testovat své obchodování?

Ano. Můžete si založit až 5 demo účtů. Jakmile si založíte další demo účet, ten nejstarší demo účet bude smazán.
Je možné mít na jednom počítači (notebooku) otevřeno souběžně více demo účtů?

Ano. Avšak v tomto případě je nutné mít nainstalovanou platformu na více místech na harddisku a z každého se přihlásit na konkrétní účet.

Zanikne demo účet, pokud přijdu o všechny demo peníze? Jakým způsobem mohu vložit demo peníze na demo účet?

Demo účet nezaniká v případě nulového zůstatku. Doplnění či úpravu zůstatku na Vámi požadovanou hodnotu může provést kterýkoliv náš zaměstnec obchodního oddělení na čísle +420 226 259 990
4.2. Reálný účet
Jak si mohu založit reálný investiční účet v XTB?

Investiční účet u XTB si můžete založit osobně v kanceláři firmy. Pro sjednání schůzky nás kontaktujte na telefon: +420 226 259 990, fax: +420 226 259 903, e-mail: sales@xtb.cz. Naleznete nás na adrese:

XTB DM SA, organizační složka
Pobřežní 12, Budova Oasis
186 00 Praha 8 , Česká republika

Dále máte možnost otevřít si účet korespondenčně. Více informací jak si založit účet korespondenčně nebo online naleznete zde.
Jaké jsou náklady na provoz účtu?

XTB nevybírá žádné poplatky za založení a vedení účtu. Rovněž se neplatí provize za podávání pokynů (vyjma akciových instrumentů), a to jak elektronickou cestou, tak telefonicky.
Je nějaký rozdíl mezi reálnou verzí a demoverzí a reálným účtem?

Rozdíl v obchodním systému není žádný. Platformu, kterou užíváte pro obchodování na demo účtu, lze použít pro obchodování na účtu reálném. Verze pro reálné obchodování se ovšem vyznačuje nesrovnatelně vyšší bezpečností obchodování a spolehlivostí, než demoverze. Jediný rozdíl může být v případě tzv. cenových mezer (price gaps).
Mohu mít u XTB založeno více reálných účtu?

Ano. U XTB lze aktivně obchodovat na jednom účtu vedeném v CZK a jednom účtu vedeném v USD. Zároveň je možnost si k těmto účtům otevřít jeden opční podúčet. V případě zájmu otevřít reálný účet nad stanovený rámec prosím kontaktujte naše obchodní oddělení na emailu sales@xtb.cz.
Jaká je minimální částka potřebná k založení účtu?

Minimální počáteční vklad je 20 000 Kč u standardního účtu, 500 000 Kč u VIP účtu a 1 00 000 Kč u účtu VIP Premium. O výhodách VIP a VIP Premium účtů se více dozvíte zde.
Na které náležitosti při vyplňování dokumentů bych neměl/a zapomenout?

Při vyplňování Identifikační karty zákazníka by měl klient dbát především na uvedení správných kontaktních údajů, jejichž prostřednictvím následně klientovi sdělujeme přihlašovací údaje. Důležité je také uvedení tzv. bezpečnostní otázky, sloužící pro ověření klienta při kontaktu přes nahrávaný telefon s pracovníkem Customer Support. Nezbytnou položkou je také bankovní účet.

Smlouvu zasílá klient ve dvou kopiích, z nichž jedna mu bude vrácena poštou zpět. Smlouva by měla být na každé straně parafována podpisem klienta. Investiční dotazník je nutné vyplnit celý.

Při korespondenčním zakládání reálného účtu posílá klient minimálně dva ofocené doklady totožnosti, papír s těmito doklady je řádně podepsán a doplněn větou: "Souhlasím s pořízením kopií osobních dokladů." U zahraničních občanů je nutné uvést doklad, v němž je uveden jejich trvalý pobyt. Prohlášení o vědomí investičního rizika musí být řádně podepsáno.
Jak se liší zakládání smlouvy u fyzické a právnické osoby?

V případě právnické osoby je nutné mít všechny dokumenty notářsky ověřené a ke smluvní dokumentaci přiložit také výpis z Obchodního rejstříku.
Je nutné vlastnit pro obchodování u XTB živnostenské oprávnění?

Nikoliv. Živnostenské oprávnění pro obchodování nepotřebujete.
Jakým způsobem informujete klienty o jejich výsledcích obchodování?

XTB rozesílá poštou všem klientům jednou ročně na konci měsíce ledna výpis ze všech obchodních transakcí z předcházejícího kalendářního roku. Tento výpis lze uplatnit pro daňové účely.
Jakým způsobem se daní výsledky obchodování u XTB?

Zdanění 15% sazbou podléhá pouze utržený zisk za dané období. Výpis z obchodního účtu za kalendářní rok, který je zároveň podkladem pro zdanění, obdržíte poštou na konci ledna následujícího roku. Ztrátu nelze nijak uplatnit. Další dotazy týkající se zdanění doporučujeme řešit se specialisty z oboru daní. Více informací naleznete v tomto dokumentu.
Mohu si i já sám/sama vygenerovat výpis z obchodování za určité období?

Ano. Výpis z obchodování za libovolné období si můžete vygenerovat přímo v obchodní platformě. V okně Terminál vyberte záložku Historie účtu. Následně do tohoto okna klikněte pravým tlačítkem myši a z nabídky zvolte Jiné období… Nyní si můžete zvolit libovolné období. Po potvrzení se v okně Historie účtu objeví výsledky obchodování za požadované období. Opět klikněte pravým tlačítkem myši a z nabídky zvolte Uložit report. Výpis se uloží ve formátu HTML a je připraven k vytištění.
Změnil/a jsem číslo bankovního účtu. Jak mám postupovat?

Stáhněte si dokument pro změny osobních údajů (fyzická osoba / právnická osoba). Vyplněný a podepsaný jej zašlete na support@xtb.cz jako scan. Zákaznická podpora Vás poté bude informovat o změně.
Změnil/a jsem trvalé bydliště, příp. jméno. Jak mám postupovat?

Postup je stejný jako u bankovního účtu. V této situaci je nutné navíc zaslat ofocenou a podepsanou kopii občanského průkazu s aktualizovanými údaji.
Typy reálných účtů

Standard FIX - Standardní účet je určen pro investory, kteří mají zájem investovat pomocí moderních finančních nástrojů menší částky a upřednostňují fixní (stálé) spready.

Standard FLOAT - Standardní účet je určen pro investory, kteří mají zájem investovat pomocí moderních finančních nástrojů menší částky a upřednostňují variabilní (plovoucí) spread, který umožňuje získat v rámci možností nejlepší možnou nabídku na trhu.

VIP FIX - V rámci účtu VIP Fix od nás získáte, kromě úročení účtu, pro pohodlnější obchodování notebooky z produktové řady Lenovo, díky nimž budete moci uzavírat obchody odkudkoliv. Současně budete mít nárok na bezplatné individuální konzultace a školení z oblasti investování.

VIP FLOAT - Účet je určen především pro zájemce o investování na trhu Forex, u kterého klienti využívají tzv. variabilní (plovoucí) spread. Variabilní spread je vhodný např. pro aktivní intradenní obchodníky, kteří chtějí mít možnost vstupovat do trhu při nižším spreadu. Investor si může vhodnými vstupy snižovat celkové transakční náklady spojené s obchodováním. Spread se mění během dne v závislosti na volatilitě trhu a konkrétních tržních podmínkách. Minimální variabilní spready začínají již od 1,2 bodu a samozřejmostí je úročení účtu. Zákazník rovněž obdrží notebook pro lepší práci s obchodním účtem.

VIP Premium FIX - Tento účet je určen pro investory, kteří chtějí využívat všech výhod účtu VIP Premium a zároveň mít jistotu fixních (stabilních) spreadů. Nízké spready již od 2 bodů zaručují předem jasné a neměnné náklady na obchody. Samozřejmostí zůstává možnost individuálních konzultací s kvalifikovaným Premium Account Managererem, notebook, PDA zařízení, abyste kdykoliv a kdekoliv mohli udělat to správné obchodní rozhodnutí.

VIP Premium FLOAT - Účet je určen klienty, kterým nabízíme komplexní péči, individuální přístup a servis. Minimální spready nabízí nejlepší obchodní podmínky s minimálními variabilními (plovoucími) spready již od 0 bodů na hlavních měnových párech a samozřejmostí je úročení účtu. Dále pak získáte individuální bezplatná školení dle časových preferencí s možností konzultace obchodů s kvalifikovaným Premium account managerem, který se Vám bude plně věnovat a provede Vás úskalím obchodování na finančních trzích. Rovněž klient obdrží notebook a PDA, aby bylo umožněno obchodovat v kterémkoliv čase a na libovolném místě na světě.
6. Vkládání a výplata peněžních prostředků

Peněžní prostředky lze vkládat standardním bankovním převodem nebo hotovostním vkladem na sběrný účet XTB. Číslo sběrného účtu pro účty vedené v CZK je 0518746050/2700 a pro účty vedené v USD 1002512426/2700 (IBAN: CZ39 2700 0000 0010 0251 2426). Při vyplňování příkazu je nutné věnovat zvýšenou pozornost zadávání variabilního symbolu, jímž je login reálného účtu klienta. Podle něj je následně systém schopen přiřadit peněžní prostředky na správný reálný účet.
Za jakou dobu se vložené peníze objeví na reálném účtu? Za jakou dobu se vyplacené prostředky objeví na mém osobním bankovním účtu?

Záleží na bance, u které máte veden účet. Pokud máte účet veden u UniCredit, mělo by připsání peněžních prostředků trvat nejdéle jeden pracovní den. Připisování peněžních prostředků z <>UniCredit na reálné účty u XTB probíhá ve 12, 16 a 18 hodin každý pracovní den. V případě účtů vedených u jiných bank trvá připsání vlivem mezibankovního vypořádání o dva pracovní dny déle.
Lze nějakým způsobem urychlit připsání vložených peněz na reálný účet (např. v případě hrozícího margin callu)?

Nejrychlejším způsobem je vložení peněžních prostředků v hotovosti na přepážce některé z poboček UniCredit. Peníze by pak měly být připsány v nejbližším čase připisování. Okamžité připsání peněžních prostředků lze uskutečnit pouze v případě, že marže z Vašich otevřených obchodů klesla pod 100%. Za této situace ihned telefonicky kontaktujte oddělení Zákaznické podpory.
Mohu vkládat peněžní prostředky na svůj reálný účet i z jiného bankovního účtu, než mám zadán v systému XTB?

Ano. Klíčovým prvkem při bankovní operaci vkládání peněžních prostředků je uvedení variabilního symbolu – loginu Vašeho účtu. Peněžní prostředky lze vkládat i z jiných účtů.
Jak mohu provést výplatu finančních prostředků ze svého účtu?

Dispozici k výplatě prostředků z účtu můžete provést telefonicky na čísle +420 226 259 980. Chcete-li vyplatit prostředky korespondenčně, napište nám žádost s Vašimi indiciemi a podpisovým vzorem, který jste uvedli v rámcové smlouvě. Žádost prosím faxujte na telefonní číslo +420 226 259 903 nebo posílejte na e-mail support@xtb.cz.
Jaký poplatek je účtován za výplatu peněžních prostředků z reálného účtu na můj osobní bankovní účet?

Pokud je vybíraná částka vyšší nebo rovna 3000 Kč, není výběr zpoplatněn. V opačném případě platí klient provizi 350 Kč. U VIP účtů jsou zdarma veškeré výběry.
Mohu vkládat na účet peněžní prostředky i v jiných měnách než CZK?

Na Váš reálný účet můžete ukládat peníze v různých měnách, avšak veškeré obchodování probíhá v CZK a USD (podle typu účtu). Z toho důvodu budou vložené prostředky v cizí měně ihned přepočítány na základě aktuálního směnného kurzu CZK, případně USD vůči dané měně. Obchodování v EUR na české pobočce není možné. V případě zájmu o obchodování v této měně kontaktujte prosím slovenskou pobočku XTB.
Mohu vybírat peněžní prostředky na jiný bankovní účet, než mám zadán v systému XTB?

Ve výjimečných případech ano. Podstoupíte však mnohem důkladnější ověření údajů pracovníkem oddělení Zákaznické podpory.
7. Akcie

XTB umožňuje přímý přístup na akciové trhy po celém světě. Z důvodu zachování vysoké úrovně služeb a výhod spojené s obchodováním jsou veškeré obchodní příkazy realizovány v uživatelsky oblíbené platformě Meta Trader.
V nabídce instrumentů k obchodování v okně Trh se mi nezobrazují Akcie z jednotlivých burz. Jak si je zobrazím?

Pravým tlačítkem myši klikněte do okna Trh a zvolte Ukázat všechny symboly.
V okně Terminál v záložkách Obchod a Historie účtu nevidím provize účtované za realizaci pokynů na Akcie. Jak si je zobrazím?

Pravým tlačítkem myši klikněte do okna Terminál do záložky Obchod a zadejte položku Provize. Následně se v okně Terminál objeví nový sloupeček s názvem Provize, do něhož se zobrazují poplatky za realizaci pokynů na Akcie.
Pokouším se otevřít prodejní pokyn na Ppražské (varšavské) burze, ale po odeslání objednávky platforma hlásí chybu. Čím je to způsobené?

Vlivem regulací na příslušných burzách u některých Akcií není možné otevírat krátké pozice. Podrobnější informace se dozvíte v Specifikační tabulce finančních nástrojů.
Poplatek za realizovanou transakci je neúměrně vysoký. Jak je to možné?

Při obchodování s akciemi je stanoven určitý minimální poplatek za každou transakci (např. na pražské burze je to 150 Kč). Otevíráte-li pokyn o malém objemu, může být poměr nominální hodnoty pozice a poplatku výrazně ve Váš neprospěch. Pozor! V platformě MetaTrader jedna akcie odpovídá jednomu lotu! Z toho důvodu je pro investora výhodnější obchodovat ve větších objemech (v řádech stovek či tisíců kusů akcií).
8. Opce

Jako opční obchodník můžete využívat celou řadu základních i velmi komplexních opčních strategií, které Vám umožní sestavit obchod pro jakoukoliv fázi a dění na trhu. Opční obchodování je časově nenáročné. Vzhledem k tomu, že obchodování opcí je spíše záležitost na několik dní nebo týdnů, nikoliv hodin či minut, stačí investorům obvykle věnovat správě svého opčního portfolia minimum času při velmi zajímavém potenciálu pro zhodnocení.
Lze demoúčet na platformě xOption rozšířit o další instrumenty?

Ne, všechny na opcích obchodovatelné instrumenty jsou již zpřístupněny.
Jak lze založit reálný účet pro obchodování s opcemi?

Pro opční účet je nutné podepsat smlouvu se společností XTB (více v sekci Reálný účet). Pokud máte založen účet na platformu MetaTrader, není nutné podepisovat smlouvu novou, můžete si pouze na Zákaznické podpoře požádat o zřízení opčního podúčtu.
Dají se opce použít k zajištění rizik?

Ano, opce fungují jako vhodný nástroj k zajištění měnových a jiných kurzových rizik. Více se dozvíte v sekci hedging.
Skládá se u opcí marže? Jak je marže vysoká?

Tím, že se u opce jedná o právo a nikoli o povinnost, je marže skládána pouze v případě, že opci vypíšete, tedy provedete short příkaz. Výše marže je pak závislá od instrumentu, kdy 1% je pro měnové páry a 2% pro komodity a akciové indexy.
Jaká jsou expirační data opce?

Expirace nejsou předem dané, můžete si sami zvolit, kdy Vaše opce vyprší a to od několika minut až do 182 dní.
Dá se opce uzavřít před zvoleným datem expirace?

Ano, byť se jedná o opce evropského typu, je možné uzavřít kontrakt kdykoli před dobou expirace.
Jaké jsou poplatky obchodování s opcemi?

U opcí se stejně jako u CFD bere za poplatek rozdíl mezi poptávkovou a nabídkovou cenou opce, neboli tzv. spread.
Jaký je minimální vklad, abych mohl/a začít s opcemi obchodovat?

Minimální vklad je stejně jako u CFD 20 000 Kč.
Občas se mi zobrazuje při otevření pokynu, že delta je mimo limit. Co to znamená?

Delta je ukazatel citlivosti opce a jeho hodnota je omezena na rozmezí 10;80% (případně -10; -80%). Pokud zvolíte realizační cenu opce (strike) tak, že je opce příliš OTM (delta je nižší než 10) nebo ITM (delta je vyšší než 80), nebude možné pozici otevřít.
Je možné existující opční pozici uzavřít i v případě, je-li delta opce mimo povolené rozmezí?

Ano, opci lze uzavřít i v situaci, kdy je delta mimo interval <+-10;+-80>.
8.1. Minutové opce

Minutové opce nabízí obchodníkům možnost jednoduše investovat na růst či pokles vybraného podkladového aktiva (měnový pár, komodita, akciový index) v rámci vymezeného časového horizontu.
Na jakých faktorech závisí cena opce neboli její opční prémie?

Opční prémie je především závislá na třech parametrech, a to na realizační ceně, volatilitě podkladového aktiva a době expirace s tím, že čím je opce více ITM, podkladové aktivum je volatilnější a má déle do expirace, tím je dražší – a naopak.
Když uzavřu short opci před vypršením, přijdu o na začátku inkasovanou prémii?

Principiálně nikoli, jelikož uzavření opce je v podstatě jen otevření opce přesně opačné. Tzn., že jste původně otevřeli opci short call, za tu jste inkasovali prémii, a pokud ji uzavřete, tak virtuálně otevřete pozici opačnou, tedy long call, kde prémii zaplatíte. Rozdíl mezi na začátku obdrženou a na konci zaplacenou prémií je Váš finální zisk/ztráta.
Pokud bych chtěl/a provést analýzu podkladového aktiva na základě grafu, je tak možné učinit na platformě xOption?

Nikoli, platforma xOption čerpá data ze stejného zdroje jako platforma MetaTrader, takže veškerou technickou analýzu je možné provádět na MetaTraderu.
Je možné po expiraci opce doručit podkladové aktivum?

To možné není, opce obchodované u XTB jsou opce na bázi CFD, tedy že se jedná pouze o spekulaci na rozdíl kurzů.
Poskytuje XTB v oblasti opcí nějakou pomoc, vzdělání?

Ano, XTB kromě různých manuálů, které jsou k dispozici na internetových stránkách, pořádá i specializovaná školení, která jsou zaměřena na problematiku opcí, opčních strategií a zajištění kurzových rizik.
Dá se opce využít jako alternativa stop lossu? A proč?

Ano, dá. Opce je dokonce mnohem praktičtější než klasický stop-loss. Strategie se nazývá protective put a její podstatou je držba podkladového aktiva v podobě CFD na platformě MetaTrader, a k tomu držba long put opce na stejné aktivum. Výhodou opce proti stop-lossu je, že nedojde k uzavření pozice, pokud se kurz podkladového aktiva dostane pod stanovenou hranici, nestane se Vám tak, že Vás trh „vyhodí“ z pozice a vyvarujete se tak zbytečných chyb v podobě blízko nebo daleko nastavených SL pokynů.
Existují u opcí, podobně jako u CFD, swapové body za držení pozice přes noc?

Nikoli, u opcí žádné swapové body za držení pozice přes noc nenabíhají.